Thursday, February 20, 2020

Soal Selidik (ICERD)





UNIVERSITI TEKNIKAL MALAYSIA MELAKA
Jalan Hang Tuah Jaya, 76100 Durian Tunggal, Melaka.

FAKULTI TEKNOLOGI MAKLUMAT & KOMUNIKASI

BORANG SOAL SELIDIK : PELAJAR UTeM
Tuan/Puan,

Borang soal selidik ini dikemukakan bagi mendapatkan maklumat daripada pihak responden terhadap objektif kajian kami iaitu ;
a)      Mengenalpasti tahap pengetahuan masyarakat terhadap ICERD.
b)     Mengenalpasti pendirian dan penerimaan masyarakat terhadap isu ICERD.
c)      Untuk melihat sejauh mana ICERD memberi impak kepada setiap kaum di Malaysia.

Borang ini mengandungi 4 bahagian iaitu SEKSYEN A, SEKSYEN B, SEKSYEN C dan SEKSYEN D.

Maklumat yang terdapat dalam boring soal selidik ini hanya digunakan bagi tujuan kajian sahaja dan segala maklumat yang diperolehi adalah rahsia dan sulit. Kerjasama daripada pihak Tuan/Puan amatlah diperlukan dan dihargai. Ucapan terima kasih yang tidak terhingga kami ucapkan kepada Tuan/Puan kerana memberikan kerjasama dalam menjayakan kerja berkumpulan kami ini.

BIL.
NAMA AHLI KUMPULAN
KUMPULAN
NO. MATRIK
1.
ADELINA 
S1G1
B03181XXX
2.
AINA NAJEEHAH BINTI ANUAR
S1G1
B031810XXX
3.
NAJIHAH BINTI SHAHRUL AZMEE
S1G2
B031810XXX
4.
NUR AKLINDA BINTI MANSOR
S1G1
B031810XXX
5.
SATESH A/L SATHIASEELAN
S1G2
B031810XXX
6.
SYAHIRAH BINTI MOHAMAD AZAHRI
S1G1
B031810XXX
7.
TAN CHEE YIN
S1G1
B031810XXX
8.
TENG WEI SHENG
S1G2
B031810XXX
SEKSYEN A : MAKLUMAT RESPONDEN

1.      Sila pilih kategori umur anda
( ) Bawah 18 tahun
( ) 18-24 tahun
( ) 25-30 tahun
( ) 30 tahun ke atas
                                        
2.      Sila pilih jantina anda
( ) Lelaki
( ) Perempuan

3.      Sila pilih bangsa anda
( ) Melayu
( ) Cina
( ) India
( ) Lain-lain

4.      Sila pilih pekerjaan anda
( ) Swasta
( ) Awam
( ) Sendiri
( ) Pelajar

5.      Sila pilih agama anda
( ) Islam
( ) Buddha
( ) Hindu
( ) Lain-lain, nyatakan : ………………………..

6.      Sila pilih tahap pendidikan anda
( ) Ijazah Sarjana
( ) Ijazah Sarjana Muda
( ) Diploma
( ) SPM dan ke bawah


SEKSYEN B : MENGENALPASTI TAHAP PENGETAHUAN MASYARAKAT TERHADAP ICERD.

1.      Adakah anda mempunyai pengetahuan mengenai ICERD ?
( ) Ya
( ) Tidak

2.      Dari sumber manakah anda mendapat pengetahuan tentang ICERD ?
( ) Televisyen & Radio
( ) Poster
( ) Iklan
( ) Akhbar
( ) Media Sosial                      
Nyatakan jenis media sosial : 1)__________________ 2)_________________


3.      Benarkah bahawa ICERD bertentangan dengan perlembagaan persekutuan ?
( ) Ya
( ) Tidak

4.      Adakah Malaysia mengamalkan diskriminasi kaum ?
( ) Ya
( ) Tidak

5.      Jika ‘Ya’, dalam bentuk apakah diskriminasi berlaku ?
_____________________________________________________________________

6.      Adakah anda mengetahui tentang intipati perjanjian ICERD ?
( ) Ya
( ) Tidak

7.      Adakah anda tahu berapa lama isu ini telah dibahaskan ?
( ) Ya
( ) Tidak

8.      Adakah anda tahu bagaimana isu ini boleh tercetus ?
( ) Ya
( ) Tidak

9.      Jika ‘Ya’, bagaimana permasalahan ini boleh tercetus ?
________________________________________________________________


SEKSYEN C : MENGENALPASTI PENDIRIAN & PENERIMAAN MASYARAKAT TERHADAP ISU ICERD.

1.      Adakah anda bersetuju jika ICERD diwujudkan ?
( ) Ya
( ) Tidak

2.      Adakah anda berpuas hati dengan hak rakyat yang ditetapkan oleh kerajaan ?
( ) Ya
( ) Tidak

3.      Adakah kerajaan perlu mengambil langkah khas bagi menangani isu ICERD ?
( ) Ya
( ) Tidak

4.      Apakah yang perlu dilakukan bagi memuaskan hati semua pihak selain daripada meratifikasikan ICERD ?
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________

5.      Pada pandangan anda, perlukah ICERD diratifikasi di negara Malaysia?
( ) Sangat setuju
( ) Setuju
( ) Kurang setuju
( ) Tidak setuju

6.      Adakah anda berpendapat bahawa ICERD perlu dihapuskan di negara-negara yang lain?
( ) Sangat setuju
( ) Setuju
( ) Kurang setuju
( ) Tidak setuju

7.      Pada pendapat anda, adakah ICERD bersifat adil terhadap semua kaum di Malaysia?
( ) Sangat setuju
( ) Setuju
( ) Kurang setuju
( ) Tidak setuju


SEKSYEN D : MENGKAJI IMPAK ICERD KEPADA SETIAP KAUM DI MALAYSIA

1.      Adakah anda berpendapat bahawa ICERD terkait dengan isu bangsa dan agama ?
( ) Ya
( ) Tidak

2.      Pada pendapat anda, adakah ICERD memberi impak negatif kepada keharmonian negara ?
( ) Ya
( ) Tidak

3.      Pada pandangan anda, adakah ICERD dapat menyatupadukan rakyat di Malaysia ?
( ) Ya
( ) Tidak

4.      Adakah ICERD dapat mengelakkan diskriminasi antara kaum di Malaysia ?
( ) Ya
( ) Tidak

5.      Adakah dengan wujudnya ICERD, rakyat akan mendapat pendidikan yang setara ?
( ) Ya
( ) Tidak

6.      Pada pendapat anda, adakah mungkin peristiwa 13 Mei akan berulang kembali jika ICERD dilaksanakan di Malaysia ?
( ) Ya
( ) Tidak

7.      Adakah isu ICERD menggugat kedaulatan negara ?
 ( ) Ya
 ( ) Tidak

8.      Adakah dengan wujudnya ICERD, hak keistimewaan orang Melayu akan dihapuskan serta-merta ?
( ) Ya
( ) Tidak

9.      Adakah ICERD memberikan impak yang negatif terhadap masyarakat Malaysia?
( ) Sangat setuju
      ( ) Setuju
( ) Kurang setuju
( ) Tidak setuju

10.  Pada pendapat anda, adakah ICERD hanya memberi manfaat terhadap sesetengah kaum di Malaysia?
( ) Sangat setuju
( ) Setuju
( ) Kurang setuju
( ) Tidak setuju

11.  Adakah anda merasa bahawa ICERD sememangnya dapat memberi kesamarataan terhadap masyarakat di Malaysia?
( ) Sangat setuju
( ) Setuju
( ) Kurang setuju
( ) Tidak setuju

Pada pendapat anda, apakah kebaikan dan keburukan sekiranya ICERD dilaksanakan di Malaysia?







No comments:

Post a Comment